• kahraman arketipi

    .
    Sözlükte okunmaya bu kadar değer çok az kişi olsa gerek gibi düşüncelere sevkeden yazar.

    Şanslıyım ki bir şekilde denk gelmişim. Şu Lanet akilli telefonların okumaktan cok video izlemek kısa yazıları okumak ve yazmak için tasarlanması sebebiyle bir çok entrysini okuyamıyorum.

    Cabuk sıkılan okumayı kulfet sayan biz cahiller için gayet açik ve kisa keserek yaziyor mümkun oldukça. insan psikolojisine dair birikimlerini ve duşüncelerini akici bir dille paylaştiğı için kendi adıma teşekkür ederim.

    Okuyan, kendini ve cevresini gözlemleyen, düşünen bir arkadaşımız. Var olsun.

    Bilgisayarımı tamir ettirince daha rahat okuyabileceğim. saygılar sevgiler.
    2 -1 ... ben varoslar prensiyim
  • sözlük yazarlarının söylemek istedikleri

    .
    Bazen Kafaya takılmak kadar güzel ve keyifli hissettiren bir şey yok * bu biraz sadistçe gelebilir ama cidden keyif de verici.

    Nadiren girip yazıyorum bir süredir buraya. pek buralarda değilim ama biri beni düşünmüş(!) Girip profilime yukardan aşağı bir güzel eksilemiş beni * artık neye takıldıysa * durup dururken birinin beni düşünmüş ve eksilemiş olması cidden iyi hissettirdi, gülümsetti sebepsiz * teşekkür ederim kendisine *

    Kim acaba diye düşünmekten de alamadım kendimi * çok da önemli değil lakin merak çocukluktan kalma başımın belası *
    32 -1 ... heureux et calme ciel
  • muhyiddin arabi ve lacan

    .
    endülüslü şeyhül ekber ile aynalar şovalyesi lacan ı biraraya getiren şey ikisininde en büyük metaforu olan ayna tabiiki. hatta lacan ın arabi den ödünç aldığı ilahi ayna metaforu demek daha doğrudur. lacan ı muhyiddin arabi yle tanıştıran şüphesiz cezayirli yapısökümcü derrida dır.

    bilinen tamamlanmış bir psikolojik kuramı olmayan hatta tamamlanmış herhangi bir psikolojik kuramın olduğuna da inanmayan lacan benlik oluşumunu anlatırken özne nesne kavramı üzerinden yola çıkar. lacan da özne öyle güllük gülistanlık oluşmaz hegel deki gibi bir tahakkümden efendi köle ilişkisine benzer bir ilişkiler silsilesinden doğar. lacan a göre özne veya ben her zaman biraz kendine yabancılaşarak ama asla tamamalanamayarak oluşur. sonsuz bir kimsiz olma durumudur. hep biraz başka özneleri taklitdir.

    bebek 6 ila 18 aylık olana kadar gerçeğin bir parçası nesne olarak vardır. 6 ila 18 aylık iken ilk aynada kendisinden ayrı olan anneyi gördüğünde (öteki ile ilk karşılaşma der lacan buna ve özne burda aynada oluşur ilkin.) bu birlik ve bütünlükten ilk kopuştur ve travmatiktir. bu ayrışma veya bütünden kopma hissi bütüne dönme arzusu gerçekliğe karışma istenci yegane arzudur artık. bunun yolu öznenin ötekinin annenin arzu nesnesi onun arzusu olmakla mümkündür. aynaya kadar çocuğun gereksinimlerini (yeme içme güvenlik vs) karşılayan herşey anne ve kendisi de dahil birer nesnedir. kültürel bir alana girme kendilik bilincinin oluşması anneden kopmayla mümkündür bu da ayna evresiyle başlayan travmatik süreçtir. böylece güvenli olan gerçeklik süreci bitmiş büyük bir kayıpla birlikte inşa edilen ve hayat boyu sürecek olan asla tamamlanamayan kendilik oluşturma süreci başlar. ötekine benzemeye çalıştıkça özdeşim kurdukça kendine yabancılaşır yabancılaştıkça daha çok özdeşim kurar. bu kısırdöngü hayat boyu devam eder. daha sonra babayla karşılaşma ve oidipal yasakla ilk yasa ilk toplumsal kural gelir der lacan. özne bu kompleksi yaşayarak kendini var eder ve doğadan kültüre geçiş başlar.

    muhyiddin arabi de ayna metafiziğin konusu olan bilen ile bilinen özne ve nesnenin birliğini temsil eder. birbirinden asla ayrı olamayacağını dahası bu bilginin bizde hazır olarak bulunduğunu söyler. ayna hep vardır ordadır bu bilgi insanın yaradılışı ile ortaya çıkar. bir bilginin bilgi olabilmesi için bir bilinen ve bir bilene ihtiyacı vardır. insanın yaratılmasıyla bilgi haline gelmiştir. bu anlamda insan örneksiz ve kamil yaratılmış tek canlıdır.

    insan bu aynadan kendini ve dahası alemi görür. birşeyin kendini kendisi aracılığıyla görmesi ayna gibi başka birşeyde görmesine benzemez. pek çok mitolojik kültürde narkissos benzeri mitler mevcuttur. fakat bu psikolojideki narsizimden ziyade metafizikteki yokluğun varlığa bilinmezliğin bilgiye olan açlığı cazibesidir. herbiri farklı alem ve surette yaratılan kamil insan bu aynadan kendi suretini görür ve aşık olur. bilinen şeyleri bilen akıl bilinmezdir. upanişadlarda bahsedildiği gibi gören göz tektir.

    arabi de de lacan da ayna öznedir insan nesnedir. arabi de özne hiçbir zaman bilinemez lacan da hiçbir zaman tamamlanamaz.

    hiçbir kitap yazmayan lacan ın verdiği konferansalardan birinde ibn rüşt ve ibn arabi nin o ünlü sadece evet ve hayır dan oluşan ama çok şey anlatan derin tarihi kısa görüşmesinde ibn arabi den yana bir tavır sergilediği rivayet olunur.
    7 ... doctaignorantia
  • yazarların ruh halleri

    .
    Şirinlerimi basmaya gelen gargamelin bütün şirinleri rehin alıp bana baskı yapınca köşeye sıkışmış şirin baba gibiyim.
    5 ... kale3112
  • gecenin şiiri

    .
    TAHiRLE ZÜHRE MESELESi

    Tahir olmak da ayıp değil Zühre olmak da
    hattâ sevda yüzünden ölmek de ayıp değil,
    bütün iş Tahirle Zühre olabilmekte
    yani yürekte.

    Meselâ bir barikatta dövüşerek
    meselâ kuzey kutbunu keşfe giderken
    meselâ denerken damarlarında bir serumu
    ölmek ayıp olur mu?

    Tahir olmak da ayıp değil Zühre olmak da
    hattâ sevda yüzünden ölmek de ayıp değil.

    Seversin dünyayı doludizgin
    ama o bunun farkında değildir
    ayrılmak istemezsin dünyadan
    ama o senden ayrılacak
    yani sen elmayı seviyorsun diye
    elmanın da seni sevmesi şart mı?
    Yani Tahiri Zühre sevmeseydi artık
    yahut hiç sevmeseydi
    Tahir ne kaybederdi Tahirliğinden?

    Tahir olmak da ayıp değil Zühre olmak da
    hattâ sevda yüzünden ölmek de ayıp değil.

    nazım hikmet ran
    24 -1 ... doctaignorantia
  • anın görüntüsü

    .
    anın görüntüsü

    her ay eski foça ya gider,
    serin ege rüzgarının kokusuyla ,
    anason tadını,dimagimda buluşturmanın
    hazzını ,
    geçmiş aşkların anılar gecitinde,
    geriye yaslanarak izlemeye alıştırdım kendimi.

    bazen beyaz şarapla başlar,
    Orhan Veli'nin Mahçup şiirlerini okur,
    neşet ertaş tan uzak sevda türküleri dinlerim,
    bazen peynir ve kavunla seyrederim
    geriye bakarken geçen yılları,
    boğazımi yakan rakı acıtır ruhumu aslında,

    her acı'da eski acı'larim gelir göğsüme,
    hepsinin yeri ayrıdır oysa.

    foça ayrılıkların başkentidir,
    gözünden sızan bir damla kırağı,
    her yudumladigim rakı yalnızlığında,

    "Şiiren"

    Fotoğraf:eski Foça sahil yolu
    43 -5 ... nana godi
  • aşk

    .
    aşk
    46 -3 ... heureux et calme ciel
  • sözlük yazarlarının itirafları

    .
    yıllardır gerçekleştirmek istediğim bir idealimi yakında gerçekleştiriyorum. hayat daha anlamlı ve güzel geliyor artık.
    3 ... takuf
  • kendini sürekli başkalarıyla kıyaslayan insan

    .
    okul çağı çocuklarında sıklıkla görülen ve daha ziyade ebeveynlerinden çocuğa sirayet eden, kötü bir alışkanlıktır. öğrenmeyi olumsuz etkilemesi yetmezmiş gibi, küçücük çocukların yaşam enerjisini sömürür bu sürekli rekabet hali. kendi notundan çok arkadaşının notunu merak eden çocuk bilir ki; annesine söyleyeceği kendi notu ancak ece veya arda'nın notu ile bir anlam kazanır annesinin gözünde. dolayısıyla kendi gözünde. ve durum artık kıyaslama götürmez bir hal aldığında ise yalan söylemeye başlar.

    bilimsel olarak kanıtlanmıştır ki rekabet; zihinsel ve bilişsel gelişim sürecini tamamlamamış çocuk ve ergenlerin düşünce ve duygu durumlarını olumsuz etkilemektedir.

    lütfen çocuklara bu eziyeti yapmayın.
    19 ... doctaignorantia
  • anın görüntüsü

    .
    şöyle gamsız uyuyamadık be.

    anın görüntüsü

    anın görüntüsü
    41 -2 ... kedilerinbabasi57
  • thales

    .
    Thales üzerine söylenen ve yazılan en güzel doğrulama Aristoteles'in anlattığı olay gibidir;

    Felsefenin hiçbir işe yaramadığını gösteren yoksulluğu dolayısıyla kınanıyordu Thales. Öyküye göre, bir yıl yıldızlar konusundaki ustalığıyla 'daha kıştan, gelecek yıl büyük bir zeytin ürün olacağını bilmiş; böylece parası da az olduğundan Chios ve Miletos'taki zeytin basacaklarını (pres) kullanmak için pey vermiş. Kendisine karşı kimse arttırmadığından, basacakları çok düşük bir fiyata kiralamış. Zeytin toplama zamanı gelip, herkes basacak gereksindiğinde Thales istediği fiyata satmış onları ve epey para kazanmış. Böylece dünyaya, filozofların isterlerse kolayca zengin olabileceğini, fakat onların tutkularının başka türden olduğunu göstermiş.''
    8 ... notaiscisi
  • gerçek bir nasılsın duymak

    .
    Gözlerinizin içine bakarak, sanki birazdan dünyanın en önemli cevabını öğrenecekmiş gibi merakla, size bu soruyu soran hayran olunası bu insanları kaybetmemek gerekir.
    21 ... doctaignorantia
  • kahraman arketipi

    .
    Günlük olarak 5 dakika ile 42 dakika arasında değişen süreler boyunca depresyonlara girerim. Bu anlarda her şeyin yoluna gireceğini, yarın ne giysem konusunun bir kaygı bozukluğu olmadığını, sakin olmam gerektiğini, kuşların, böcüklerin çok güzel olduğunu anlatır ve mutlaka bana şöyle düşündürür. Hemen gidip harika bir şeyler yapıp insanlara iyi davranayım. Kendime çok güveniyorum! Her şeyi başarabilirim! iyi hissetmeliyim! Her şey harika!

    Baktığınız zaman çok iyi bir dost değil mi? Öyle. Disleksi nedenli kafanızın karıştığını anlayıp sürekli yanlış yazarak işkence edebilir ve böyle bir şey yapmadığını iddia edebilir. Oyunlarda yenilince hile yapıyorsun diyip olay çıkarabilir ve her zaman yenilir. Henüz hiçbir oyunda başarılı olduğunu görmüş değilim. Kendisinin en başarılı olduğu konu oyunlarda net şekilde başarısız olması. Bu da ayrıca başarılı olduğumu düşündürüyor.

    Şaka yollu kendimi övdüğüme göre yazıyı bitirebilirim. Her insanın hayatında olmalı böyle insanlar. Mutlu ediyor çünkü. Sen o tarafa gidince mutlu hissedeceğini biliyorsun. iyi insan, iyi yazar.
    5 -3 ... mens rea
  • herkesle arasını iyi tutan yazar

    .
    Herkesle değil sadece iyilerle arasını iyi tutan yazarlar vardır çünkü kaliteli entrylerini beğenerek buradan gitmemesini sağlamak için oylar. Herkes yanlış.
    8 -15 ... kale3112
  • günün ismet özel dizesi

    .
    "Umudunun ayak seslerini okşuyoruz, yavrum.
    Kuşandığımız
    bu alkol kokusu bize ne getirdi ki!"

    (bkz: partizan)

    https://www.youtube.com/watch?v=E48mn-8K6C8+
    5 ... beyazgecelerdekinastenka2
  • beni bırakma diye hüngür hüngür ağlayan erkek

    .
    Hayatımda sadece tek bir kere karşılaştığım erkek.

    Niyetim onu bırakmak değildi, her şeyi bırakmaya karar vermiştim aslında, okulu, işi, şehri, ailemi, arkadaşlarımı ve yaşamı.

    Beni bırakma dedi ve ağladı, birlikte yapabiliriz, sorun her ne ise çözebiliriz.

    Küçüktüm. Ama başka birine beni bırakma diye ağlamış ve bırakılmış kadar da büyük. Kim bilir nerede okuduğum şiir dizesi düşmüştü aklıma:

    “Seni kırdığım yerden beni de kırdılar,
    Ben hiçbir cümleyle ağlayamam artık seni.”

    Kimseyi beni kırdıkları yerden kırmayı göze alamadım. Bırakmadım. ve hayatımda şimdiye değin yaptığım tek doğru şey olduğuna eminim.

    Sonuç olarak baş tacı edilesi erkektir.

    Nefes aldığım, yüzü gülsün diyedir.
    11 ... elisaday
  • bilim

    .
    Bilim insanın şimdiye dek giriştiği en büyük tinsel maceralardan biri olarak son derece anlamlıdır.

    karl popper tarafından söylenmiş ve bir çok kişi etkilemiş söz öbeği. ve şunu da ekler ardından;

    «Yanlış bilim anlayışı, hep haklı çıkma tutkusuyla kendini ele vermektedir>>.
    10 -1 ... notaiscisi
  • müzik

    .
    müzik zamanı an'a yayan sihirli bir güçtür.

    gerçek anlamda iyi bir müzik insanı. geçmişten gelecekten soyutlayarak şimdi'nin, zamansızlığına hapseder ve bu anlamda tanrısaldır.

    ve yine bir anlık da olsa duygunun düşünce karşısındaki zaferidir.
    11 ... doctaignorantia
  • nasıl hissediyorsun

    .
    Söyleyecek söz bulamıyorum, ne yapayım. Öyle bir sessizlik çöktü ki, bu sessizliğin içine seslenemiyor insan.

    sükut içindeyim!
    6 ... semaatsiz
  • intihar çözüm mü

    .
    Hangisi?

    Alturistik?
    Egoistik?
    Anomik?

    Cevap: Hiçbiri.

    insan en büyük içgüdüsü olan yaşama içgüdüsünü (eros) yitirebilme düzeyine geldiyse, ortada çok ciddi bir depresyon söz konusudur. Öncelikle bununla baş edilmelidir fikrimce.
    9 ... doctaignorantia